collage photo of woman

Vitamin D reduserte menstruasjonssmerter

Menstruasjonssmerter ble halvert for en gruppe kvinner som ganske enkelt kurerte D-vitaminmangel med en megadose vitamin D. Årsaken er at vitamin D hemmer produksjonen av prostaglandin.

Menstruasjonssmerter rammer helst unge kvinner, men kan til gjengjeld ramme opptil 40%. Hittil har smertestillende medisin vært eneste behandling. Rapporten fra forskere i Italia viser at tilskudd av vitamin D kan ha god effekt på plagene.

Fakta om menstruasjonssmerter
Primær dysmenoré (menstruasjonssmerter) er en vanlig lidelse preget av smertefulle livmorkramper, like før eller under menstruasjon. Det ledsages ofte av andre symptomer som kvalme, oppkast, diaré, kronisk utmattelsessyndrom og søvnløshet. Primær dysmenoré rammer nesten halvparten av menstruerende kvinner. Menstruasjonssmerter resulterer ofte i fravær i skolen og arbeidet med store pedagogiske og økonomiske konsekvenser.

Undersøkelsen er enkel og liten, men gir tydelige resultater: En dose på 300.000 IE vitamin D reduserte menstruasjonssmertene hos alle deltakerne.

Mekanikken bak opplegget skal være at menstruasjonssmerter skyldes høy produksjon av stoffet prostaglandin. Den aktive utgaven av vitamin D reduserer produksjonen av prostaglandin. Vitamin D demper også betennelsen i livmorveggene som forårsakes av prostaglandin under menstruasjonen.

Det øverste diagrammet viser smerteopplevelsen hos gruppen som ikke fikk tilskudd med vitamin D. Det nesterste diagrammet viser at alle i gruppen som fikk vitamin D reduserte opplevelsen av smerte til moderat og mild.

En fersk samlestudie fra 2020 analyserer tre forkningsstudier som har testet store doser vitamin D på menstruasjonssmerter bekrefter resultatene fra den italienske studien.

Forskerne bak de tre studiene fulgte anbefalingen fra legeforeningen Endocrine Society, som sier at 50.000 IE vitamin D pr. uke i åtte uker vil kurere D-vitaminmangel. Deltakerne i samlestudien opplevde en betydelig reduksjon i menstruasjonssmertene etter åtte uker.

Er megadoser vitamin D farlig?

6.000 IE vitamin D pr dag vil kurere D-vitaminmangel på åtte uker. 300.000 IE i en smell vil kurere D-vitaminmangel på tre til fem dager. Så er spørsmålet: Er det trygt å ta 300.000 IE vitamin D for å minske menstruasjonssmerter?

Når du soler deg to uker i syden, produserer kroppen selv 150.000 IE vitamin D i huden og lagrer det i levra til senere bruk. Norske leger bruker rutinemessig 100.000 IE vitamin D når de trenger å kurere D-vitaminmangel raskt. Legeforeningen Endocrine Society anbefaler at du tar 400.000 IE over to måneder (50.000 IE pr. uke/6000 IE pr. dag) for å kurere D-vitaminmangel og fylle opp lageret med vitamin D.

Her kan du lese mer om hvordan store doser vitamin D virker mot menstruasjonssmerter.

Som en bonus fra å kurere D-vitaminmangel, vil du også redusere PMS, dempe betennelse i kroppen og øke kapasiteten på antioksidanter.

Slik gikk det da Universitetet i Oslo ga en gruppe toppidrettsutøvere 6.000 IE vitamin D over åtte uker:

Diagram D-status

FAKTA OM VITAMIN D:
Vitamin D er et hormon som kroppen produserer selv i huden ved hjelp av solstråling.
90% av behovet for vitamin D blir dekt av sola. 10% av behovet blir dekt i kosten.
Om vinteren er det nødvendig med tilskudd av vitamin D for å erstatte produksjonen fra sola.
Vitamin D sørger for at blodet har nok kalk og at beina holder seg sterke.
Immunforsvaret styres av hormonet vitamin D og er kritisk for å få regulert immunresponsen ved infeksjoner.
For lite vitamin D er forbundet med utvikling av kreft, depresjon og hjerte-/karsykdommer.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.