woman in blue scrub suit standing beside woman in white scrub suit

Vitamin D reduserer åreforkalkning

Daglige doser vitamin D som er 10 ganger så høye som norske anbefalinger gir på kort tid mykere blodårer og lavere blodtrykk, viser en forskningsstudie fra USA. 100 mikrogram vitamin D pr. dag reduserte arterosklerose med 10% og ga lavere blodtrykk på bare fire måneder.

Dette er ikke reklame for noe som helst. Vitamin D er gratis, bare du har mulighet til å sole deg. D-vitaminkrigeren informerer bare om god helse. Det oppnår du ved å kurere D-vitaminmangel.

  • Forskere i USA viste iløpet av fire måneder at:
  • Gruppen som mottok 100 mikrogram vitamin D daglig, hadde den største og raskeste effekten på arteriell stivhet, med en reduksjon på 10,4 prosent
  • Gruppen som mottok 50 mikrogram vitamin D daglig, reduserte arteriell stivhet med 2 prosent
  • Gruppen som fikk 15 mikrogram vitamin D daglig, opplevde en økning i arteriell stivhet med 1 prosent
  • Gruppen som fikk placebo, opplevde en økning i arteriell stivhet på 2,3 prosent

Jo mer vitamin D, desto mindre arterosklerose

  • I løpet av fire månedene viste forsøket at:
  • Gruppen som mottok 100 mikrogram vitamin D daglig, hadde den største og raskeste effekten på arteriell stivhet, det er en statistisk signifikant reduksjon på 10,4 prosent
  • Gruppen som mottok 50 mikrogram vitamin D daglig, reduserte arteriell stivhet med 2 prosent
  • Gruppen som fikk 15 mikrogram vitamin D daglig, opplevde en økning i arteriell stivhet med 1 prosent
  • Gruppen som fikk placebo, opplevde en økning i arteriell stivhet på 2,3 prosent

De siste fem årene har det kommet et utall vitenskpelige studier som dokumenterer sammenheng mellom D-vitaminmangel og åreforkalkning og arterosklerose. Den amerikanske undersøkelsen jeg skriver om over her er bare en av de siste.

FAKTA:
Ved arterosklerose blir arteriene stivere og mister sin elastisitet. Dette gjør at hjertet må pumpe mere og dermed øker blodtrykket.
De fire søylene viser resultatet som blodnivå med vitamin D ved oppstart og etter åtte og 16 uker. Fra venstre med tilskudd av 15, 50 og 100 mikrogram vitamin D. Maksimum blodnivå på grafen er 35 ng/mL, som tilsvarer 85 nmol/L (inntil 125 nmol/L er optimalt ifølge Helsedirektoratet). Det kan være grunn til å spørre om ikke Felleskatalogens anbefaling om ikke å ta mer enn 600 IE vitamin D pr. dag er litt utgått på dato.

Det som er interessant med den amerikanske undersøkelsen er at de har testet tilskudd opp til 4.000 IE vitamin D (100 mikrogram, som er øvre trygge grense for tilskudd av vitamin D ifølge Helsedirektoratet i Norge). Resultatet viser at tilskudd på 15 mikrogram ikke forebygger åreforkalkning, mens 100 mikrokgram ikke bare forebygger, men REDUSERER åreforkalkning og myker opp arteriene i løpet av fire måneder.

Ikke bekymre deg: daglige doser over de vanlige 2.000 IE øvre grense vil ikke overbelaste deg og forårsake forgiftning fordi kroppens lagre av vitamin er veldig lave. Jeg behandler vanligvis mine D-vitaminfattige pasienter med 50000 IE hver uke i flere uker.

— Anthony L. Komaroff, M.D. Editor in Chief, Harvard Health Letter

LES MER: Vitamin D er et hormon, ikke et vitamin

FAKTA:
Vi danner en forløper for vitamin D, basert på solens UVB-stråler og kolesterol i huden. Vitamin D lagres i leveren i form av 25-hydroksy-vitamin. Vitamin D omdannes i nyrene til en aktiv form kalt 1,25-D. Mørk hud, nedsatt lever- og nyrefunksjon og overvekt, kan øke behovet for vitamin D.

DETTE ER VITAMIN D:
Vitamin D er et steroidhormon som huden lager med UVB-stråler fra sola.
90% av behovet for vitamin D blir dekt fra sola.
D-vitaminmangel er en hormonmangel som påvirker det endokrine systemet.
D-Vitaminmangel fører til dårligere beinhelse og er knyttet til utviklingen av autoimmune sykdommer, kreft og hjerte-/karsykdommer.

Slik kan du kurere D-vitaminmangel

Den internasjonale legeforeningen Endocrine Society, som organiserer 17.000 endokrinologer, anbefaler 6.000 IE pr. dag i åtte uker for å kurere D-vitaminmangel. De mener at vi først må fylle lageret med vitamin D, før det er noe poeng i å begynne å ta daglige tilskudd.

Vi foreslår at alle voksne som har vitamin D-mangel behandles med 50.000 IE vitamin D2 eller vitamin D3 en gang i uken i 8 uker eller tilsvarende 6000 IE vitamin D2 eller vitamin D3 daglig for å oppnå et blodnivå på vitamin D over 75 nmol/L, etterfulgt av vedlikeholdsbehandling på 1500–2000 IE pr. dag.

Anbefaling fra Endocrine Society

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.