woman lying on bed while blowing her nose

Tid for en quickfix?

Vinteren er her, D-vitaminstatusen forvitrer og luftveisvirusene tar sats. Får viruset tak, er motgifta en engangsdose på 50.000 IE vitamin D, mener canadiske leger.

De fleste har opplevd det mer enn en gang: Plutselig får viruset overtaket, feberen stiger og leddene verker. Nesa renner, det er vondt i bihulene og øret piper. Det er ubehagelig bare å bevege seg! Senga neste.

Løsninga på problemet får vi av den canadiske professoren Gerry Schwalfenberg. Han kaller det D-vitaminhammeren: Når viruset angriper, kan vi slå det ihjel med en stor engangsdose vitamin D og bli friske på en til to dager.

LES MER: Den norske legeforening anbefaler megadoser vitamin D.

Hvis du synes at 50.000 IE vitamin D høres skummelt ut kan vi trøste med at det er vesentlig mindre enn kroppen selv produserer i løpet av ei uke på stranda i syden. På stranda i syden produserer huden mer enn ei flaske tran om dagen når vi soler oss.

Vitamin D er startbatteriet

Årsaken til at D-vitaminhammeren virker, er at det er den aktive formen av vitamin D, hormonet kalsitriol, som styrer celledelinga i immuncellene. Immuncellene må produsere hormonet kalsitriol for å starte opp og få delt seg i store nok horder. Vitamin D er startbatteriet til immuncellene.

D-vitaminmangel er en forutsetning for å bli forkjøla eller få influensa: Vi blir forkjøla fordi immuncellene våre ikke får starta opp ordentlig. Startbatteriet er flatt. Hadde vi bare hatt nok vitamin D på lager, ville kroppen ha fått fyrt opp immunforsvaret etter planen. Da ville vi ikke engang ha merka at det var virus på besøk.

Uten vitamin D får ikke T-cellene til å starte hele hæren samtidig og mange T-celler blir virrende rundt uten å vite hva det er de skal skyte på.

Full fest for immuncellene

1.250 mikrogram (50.000 IE) vitamin D i en smell er ifølge professor Gerry Schwalfenberg nok til å få kickstarta et sovende immunforsvar og gjøre det istand til å bekjempe et skarve luftveisvirus. Canadieren bruker også vitamin D som behandling når pasienter får kyssesyke (Epstein Barr-virus).

Epstein Barr-virus er imidlertid mer hardføre enn forkjølelsesvirus, så Schwalfenberg bruker større doser: Først 50.000 IE vitamin D i to til tre dager for å kickstarte immunforsvaret skikkelig. Deretter 10.000 IE (250 mikrogram) hver dag i en måned for å holde immunforsvaret gående på høygir så lenge som det trengs.

Nå er det sikkert mange som steiler: Det er farlig å ta for mye vitamin D!

Hvor mye vitamin D er farlig?

Det er selvsagt også helt korrekt at vitamin D kan være farlig. Alt er farlig hvis du tar for mye av det. Til og med vann. Spørsmålet er HVOR mye vitamin D vi kan stappe i oss før det blir farlig. Ingen vet hva som er akutt dødelig dose for vitamin D, men det er utrolig mye mer enn 50.000 IE. 25 millioner IE er foreslått, men ingen har forsøkt å ta så mye vitamin D, så vi vet ikke.

Siden vitamin D er fettløselig og lagres i fettvevet i kroppen, spiller det ikke så stor rolle hvor mye vi får i oss pr. dag. Stoffet blir bare lagra uansett. D-vitamintilskudd er i seg selv biologisk inaktivt og påvirker ikke kroppen.

100 mikrogram pr. dag er satt av Helsedirektoratet som øvre trygge grense for daglige inntak av vitamin D. Om vi tar 100 mikrogram (4.000 IE) hver dag, eller samler det opp og tar 700 mikrogram (28.000 IE) en gang i uka spiller derimot ingen rolle. D-vitamintilskudd er biologisk inaktivt og lagres bare i kroppen til senere bruk.

Slik virker megadoser med vitamin D.

Om du venter i to uker mellom hver dose og tar 1.400 IE (56.000 IE) hver fjortende dag, har heller ikke noe å si. Overskuddslageret blir uansett ødelagt i løpet av noen måneder.

Når Helsedirektoratet sier at 100 mikrogram (4.000 IE) er trygt å ta hver dag, er det også trygt å ta en dose på 1.400 mikrogram (56.000 IE) hver andre uke. Månedsdoser virker på samme måten.

Beklager hvis det der ble mye tall. Bunnlinja er uansett: Hvis vi samler opp helsedirektoratets trygge dagsdose vitamin D i to uker og tar den i en smell, da tar vi 56.000 IE vitamin D. Ukes- eller månedsdoser med vitamin D er akkurat det samme.

Årsaken til at det er trygt, er at D-vitamintilskudd er fettløselig og biologisk inaktivt: Når vi spiser vitamin D blir det bare stua bort på lageret som en råvare, uten å påvirke kroppen. D-vitamintilskudd må innom levra og bygges om før det kan bli biologisk aktivt og påvirke kroppen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.