Kategorier
Anbefaling

Hvor mye D-vitamin er farlig?

Hvis du øke D-vitaminnivået ditt, er det to måter å gjøre det på:

1) Du kan starte med daglige tilskudd og bruke to-tre måneder på å øke D-vitaminnivået. Avhengig av hvor store tilskudd du tar, vil det ta tid før du evt. merker noen endringer. Før du opplever en økning av D-vitaminnivået i blodet, må lageret fylles.

2) Du kan starte med en stor dose og bruke to-tre dager. En eller flere store daglige doser med D-vitamintilskudd i starten kalles en ladedose. Det vil si at du fyller lageret raskt før du begynner med daglige vedlikeholdsdoser. Det morsomme med en ladedose er at du vil merke virkning ganske raskt, spesielt på plagene som følger med D-vitaminmangel: Tørr hud, vondt i ryggen, håravfall, hard hud under føttene, bekkenløsning, tett nese, kløe i øynene, tørr munn og en rekke andre irritasjonsmomenter.

Det vanlige er selvsagt å ta små, daglige tilskudd og bruke lang tid på å korrigere D-vitaminmangel. Først og fremst fordi helsemyndighetene sier at det er farlig å ta store doser D-vitamin. Men hvor mye er farlig?

Hvis du vil vite nøyaktig hvor farlig det er å spise D-vitamintilskudd, bør du lese denne vitenskapelige artikkelen.

Da får du vite at:

2.500 mikrogram (100.000 IE) vitamin D daglig i fire dager (totalt 400.000 IE) ga for barn på 45 kilo en rask økning i D-vitaminnivå fra 60 til 80 nmol/L uten bivirkninger. (Kilde)

2.500 mikrogram (100.000 IE) vitamin D som enkeltdose hver fjerde måned ga ikke bivirkninger, men reduserte risikoen for brudd hos eldre. (Kilde)

1.250 mikrogram (50.000) IE vitamin D daglig gjennom vinteren ga D-vitaminnivå opp til 600 nmol/L (som er risikabelt), men denne studien avdekket ikke negative bivirkninger i form av hyperkalsemi eller andre problemer. (Kilde)

1.000 mikrogram (40.000 IE) vitamin D daglig i seks uker til pasienter med MS ga D-vitaminnivå på opptil 385,5 nmol/L uten tegn til negative bivirkninger. (Kilde ikke tilgjengelig på nett.)

450 mikrogram (18.000 IE) vitamin D daglig i fem år ga ingen negative bivirkninger. (Kilde)

321 mikrogram (12.840 IE) vitamin D daglig i seks måneder ga ikke negative bivirkninger (Kilde)

250 mikrogram (10.000 IE) vitamin D daglig i 20 uker ga 220 nmol/L som høyeste nivå. Ingen bivirkninger registrert. (Kilde)

190 mikrogram (7.600 IE) vitamin D daglig i sju uker ga D-vitaminnivå på 123 nmol/L uten bivirkninger. (Kilde)

100 mikrogram (4.000 IE) vitamin D daglig i to til fem måneder ga D-vitaminnivå på 96 nmol/L uten bivirkninger (Kilde)

100 mikrogram (4.000 IE) vitamin D daglig i seks måneder ga D-vitaminnivå på 126 nmol/L uten bivirkninger. (Kilde)

100 mikrogram (4.000 IE) vitamin D daglig til gravide i 90 dager ga D-vitaminnivå på 111,3 nmol/L uten bivirkninger. (Kilde)

100 mikrogram (4.000 IE) vitamin D daglig i åtte uker til eldre damer ga D-vitaminnivå på 113 nmol/L. (Kilde)

Listen inneholder også en rekke studier av daglige doser på 50 mikrogram (2.000) IE vitamin D. Disse studiene viser at deltakerne oppnådde et jevnt D-vitaminnivå på mellom 80 og 90 nmol/L over tid.

Referansegrensen for normalt D-vitaminnivå er fastsatt av Helsedirektoratet til mellom 50 og 150 nmol/L. Referansegrensen for D-vitaminforgiftning er i Norge satt til over 375 nmol/L, uavhengig av symptomer på forgiftning.

Av John

John Enebak er pensjonert journalist, bor i skibygda Meråker og skriver om D-vitaminmangel.

%d bloggere liker dette: