frozen wave against sunlight

Slik kureres D-vitaminmangel

Hvis du har mangel på vitamin D, hjelper det ikke å begynne med tilskudd, mener legeforeningen Endocrine Society. Da må du først fylle opp lageret, som tar åtte uker med daglige doser på 6.000 internasjonale enheter (150 mikrogram) vitamin D. Da vil du ha et lager som gir kroppen mulighet til å holde blodet forsynt med et optimalt nivå med vitamin D.

Vi får 90% av behovet for vitamin D dekket av sola. Bare 10% av behovet blir dekket av D-vitamin i maten. Ifølge legeforaninga Endocrine Society må ha mye mer enn statens anbefaling for tilskudd av vitamin D for å komme gjennom vinteren uten D-vitaminmangel.

FAKTA: Vitamin D er råvaren kroppen bruker til å lage hormonet kalsitrion. Har du for lite av råvaren vitamin D på lager, pådrar du deg hormonforstyrrelsen vi kaller D-vitaminmangel. Siden hormonet kalsitriol styrer 3.000 menneskelige gener, blir mange kjemiske prosesser i kroppen ikke verken starta eller stoppa. Hormonet kalsitriol kan styrer prosesser i så å si alle organer i kroppen.

Råvaren vitamin D, som kroppen lager hormon av, lagres i Når du har D-vitaminmangel, betyr det at lageret er tomt. Hvis vi vil øke mengden D-vitamin i blodet ditt må vi først fylle på lageret. Da hjelper det ikke med Helsedirektoratets anbefaling om ei skje tran pr. dag.

Start med en booster-dose

Legene gir pasientene det de kaller en booster-dose når de skal kurere D-vitaminmangel. Det betyr at de gir mellom 50.000 og 100.000 internasjonale enheter vitamin D, som tilsvarer 125-250 skjeer tran. Så kan du begynne med daglige tilskudd.

Helsedirektoratet anbefaler at du drikker tran. Det er ikke å anbefale. Tran inneholder potensielt skadelige doser A-vitamin og inneholder ifølge Helsedirektoratets egne eksperter miljøgifter som dioksiner og PCB.

Kjøp vitamin D på apoteket

Det beste er å be fastlegen om en D-vitamintest og råd om hvordan du evt. løser problemet. Hvis ikke, går du på apoteket og kjøper en boks med 80 mikrograms tabletter med vitamin D3.

Da jeg fylte opp D-vitaminlageret mitt før jul, fulgte jeg øvre trygge grense i anbefalingen fra Endocrine Society i ei uke med 240 mikrogram pr. dag. Etter ei uke var da lageret mitt fylt med ca. 70.000 IE. Etter det har jeg fortsatt med 3.400 IE pr. dag og det vil fortsette med frem til april. Da vil jeg kle av meg, gå ut i sola og la kroppen forsyne seg sjøl med vitamin D.

Hvis jeg hadde tilhørt ei av risikogruppene for D-vitaminmangel, ville jeg ha dobla den daglige dosen til 6.800 IE vitamin D. Risikogruppene er overvektige, eldre, diabetikere og mørkhuda.

Helsedirektoratet totalt uenig

Ifølge ernæringsfysiologene i Helsedirektoratet, risikerer jeg å dø på bestialsk vis med både kramper og koma når jeg tar mer enn deres anbefaling på 400 IE. Ifølge Endocrine Society, som er ei internasjonal forening med 7.500 leger som er spesialister på hormonsykdommer, er jeg godt innafor sikre rammer. Når det gjelder hormoner, stoler jeg mer på leger enn på ernæringsfysiologer.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.