gray olympics concrete block

Olympiatoppen tar vitamin D på alvor

Idrettsutøvere som får kurert D-vitaminmangel presterer bedre, blir mindre skadet og kommer seg raskere etter skader. Olympiatoppen overvåker nivået av D-vitamin i utøverne og ønsker et nivå som er dobbelt så høyt som myndighetenes anbefaling. Det bør andre idrettslag gjøre også.

Olympiatoppen understreker at tilskudd av vitamin D ikke fremmer prestasjoner hos utøvere som ikke har D-vitaminmangel. Hvis du allerede har så mye vitamin D i blodet som du trenger, hjelper det ikke å trykke innpå enda mer tilskudd.

Les mer: Slik kurerte idrettsfolket D-vitaminmangel

Likevel ønsker Olympiatoppen at utøverne skal ha et nivå av vitamin D i blodet som er opptil dobbelt så høyt som det norske myndigheter anbefaler. Gjerne dobbelt så høyt. Ikke fordi utøverne blir sterkere og raskere, men fordi høyt D-vitaminnivå gir mindre skader og raskere rehabilitering for den som blir skadet.

En blodprøve vil raskt vise D–vitamin status og utøver bør supplementeres dersom resultatene viser 25(OH)d (konsentrasjon av vitamin D3 målt i blod) lavere enn 75.  Etter Olympiatoppens retningslinjer bør verdier lavere enn 50 supplementeres med 50-100ug vitamin D3 daglig. Verdier mellom 50-75 supplementeres med 40-60 ug/dag. Verdier høyere enn 75 optimaliseres med vitamin D-inntak gjennom kosten, evt. supplementert med 10-20 ug/dag for vedlikehold.

Ina Garthe, Olympiatoppen

Det er spesielt beinbrudd som er Olympiatoppens bekymring. D-vitaminmangel gjør at beinmassen blir tynnere og mer utsatt for brudd og skader. Dette gjør at toppidrettsutøvere med D-vitaminmangel ofte blir skadet under hardtrening. Hvis ikke D-vitaminmangelen blir avdekket og kurert, vil også rehabiliteringsperioden bli lenger.

Innendørs trening skaper D-vitaminmangel

Innendørs trening og mangel på sol er en viktig årsak til D-vitaminmangel blant idrettsfolk. UVB-stråler fra sola er ment å dekke 90%prosent av behovet for vitamin D. Så langt nord som i Norge er sola sterk nok til å lage vitamin D fire timer hver dag mellom april og september.

Hvis du bruker solkrem eller ikke er ute i sola i det hele tatt, er du helt avhengig av tilskuddet du spiser for å holde D-vitaminmangelen unna.

Idrettsutøvere som trener innendørs i vintermånedene har lave konsentrasjoner av vitamin D på grunn av mangel på sollyseksponering. Dette har vært knyttet til svekket treningsytelse. Signifikante økninger ble notert for intervensjonsgruppen for isometrisk styrke (18,7%) og vertikalt hopp (7,1%). Intervensjonsgruppen fikk også betydelig mindre skader enn kontrollene i løpet av studietiden.

Rapport om virkningen av D-vitamintilskudd blant idrettsutøvere

Anbefaler i minste laget

Olympiatoppens anbefalinger holder seg innenfor Helsedirektoratets øvre trygge grense når de ønsker å kurere D-vitaminmangel i utøverne. Det er 100 mikrogram vitamin D3 i døgnet (4000 IE). Hvor mye utøverne egentlig blir anbefalt er imidlertid hemmelig.

Den offisielle anbefalingen for D-vitamintilskudd i Norge er 400 IE, som tilsvarer den daglige skjea med tran. Legene i Endocrine Society anbefaler 1500 til 2000 IE som daglig tilskudd hvis du ikke har D-vitaminmangel. Hvis du i likhet med halve Norge har D-vitaminmangel anbefaler legene tre ganger så høye daglige doser. Et forsøk fra Universitetet i Oslo viser at legene har rett.

Diagram D-status

Dette er anbefalingen fra legene i Endocrine Society:

Olympiatoppen har publisert 79 artikler om idrett og betydningen av vitamin D.


Hvis du har synspunkter på denne artikkelen, vil jeg sette pris på at du sender meg ei melding, spesielt hvis du er kritisk. Bruk kommentarfeltet under her. Kommentaren blir ikke offentliggjort hvis du ikke ber om det.
Gjene send en epost på john.enebak@gmail.com eller ring på 92613188.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.