crop unrecognizable woman showing chiropractor painful spot on back

Lumbago tyder på D-vitaminmangel

Lumbago (offisielt benevnt som uspesifikke ryggsmerter) kan komme av at skjellettet mykner på grunn av D-vitaminmangel. Dette går hardest ut over nedre del av ryggraden, og det gjør vondt. Tilskudd av vitamin D for å kurere vitamin D mangel har hjulpet enkelte med å kurere lumbago raskt

Norske leger vet ikke hva årsaken til hekseskudd eller lumbago, som det populært kalles når korsryggen blir et lite smertehelvete. Forskerne mener årsaken kommer av osteomalasi, som er betegnelsen på engelsk syke eller rakitt hos voksne(4).

Rakitt er en mangelsykdom blant barn som gjør at skjelettet blir deformert fordi kroppen ikke får tilført nok kalsium til å bygge beinmasse. Det er enighet om at årsaken er D-vitaminmangel.

Voksne får også rakitt

Rakitt hos voksne (osteomalasi) er pussig nok ikke koblet sammen med D-vitaminmangel. Du får ikke beskjed om å kurere D-vitaminmangelen din hvis du kreker deg avgårde til fastlegen med lumbago. Eller «uspesifikke ryggsmerter» som norske leger kaller det fordi de ikke aner hva som er årsaken.

Sammenhengen mellom D-vitamin og beinhelse er nivået av kalsium i blodet ditt. Vitamin D er et steroidhormon som gjør at du tar opp kalsium fra fordøyelsen og fører det inn i blodet. Når du har D-vitaminmangel, synker kalsiumnivået i blodet. Da griper et annet hormon inn for å ordne opp: Paratyroidhormon (PTH).

PTH utskilles av fire små kjertler som henger utenpå skjoldbruskkjertelen din og fungerer som kroppens kalktermostat. Merker biskjoldbruskkjertlene at kalknivået i blodet synker, sendes PTH ut på lageret for å hente ut kalsium. Og kalsium lagrer du i skjelettet.

Langvarig mangel på vitamin D går ut over skjelett og muskler

Hvis D-vitaminmangelen blir langvarig, må PTH hente mye kalsium fra beinmassen og da blir beingrinda de myk og bøyelig. Beina som har den største belastningen er nedre del av ryggsøylen. Når den begynner å bli myk på grunn av osteomalasi, da gjør det vondt. For å si det mildt!

Årsaken til at beina dine blir myke er at mye av beinmassen din består av lange fibre av kollagen. Kollagen er vanskelig å slite av, men de lange fibrene er veldig myke. Det kan du kjenne sjøl ved å ta på håret ditt. Håret ditt er også laga av kollagen.

De lange, sterke kollagenfibrene i beina fungerer mest som armering i beinvevet. De hvite kalsiumsaltene er betongen i byggverket, som legger seg innimellom kollagenfibrene. Uten armering knekker betong lett. Og armeringa er for myk til å bære vekta alene. Må PTH holde på for lenge med å hente ut kalsium fra beinmassen, blir det lite betong igjen til å stive opp armeringa.

Vitamin D bygger opp igjen beina

Den gode nyheten er at beinmassen bygges opp igjen når D-vitaminmangelen reduseres og hormonene sørger for å fylle opp kalklagrene igjen. Derfor får du ofte lumbago (uspesifikke ryggsmerter) om vinteren, når D-vitaminmangelen er som størst.

For de fleste gir ryggsmertene seg utpå våren når sola begynner å pøse D-vitamin inn i kroppen din i store mengder. Forutsatt at du kommer deg ut i sola og kler av deg sånn at strålene treffer huden din.

Noen av de første som la merke til sammenhengen mellom lumbago og D-vitamin var tre saudiske leger, som la merke til at mange pasienter med ryggsmerter også hadde D-vitaminmangel. For 95% av pasientene forsvant ryggsmerter på mirakuløst vis når pasientene fikk kurert D-vitaminmangel.

Mye forskning bekrefter teorien

En gruppe forskere på New Zealand fikk også bekreftet sammenhengen mellom D-vitaminmangel og uspesifikke smerter, da de gikk gjennom 81 vitenskapelige studier med 50.000 deltakere.(7)

I og med at norske leger verken vil eller kan kurere D-vitaminmangel, er det opp til deg selv å rette opp den alvorlige hormonforstyrrelsen. Og da er det bare å pøse på. Vitamin D lagres i fettvevet og de fleste av oss nordmenn bærer med oss et stort D-vitaminlager.

Det enkleste for å kurere Lumbagoen, ville være å fylle opp lageret med 250.000IE vitamin D3 og kurere D-vitaminmangelen for de neste tre månedene. Foreslår du det for en fastlege i Norge vil du trolig bli vurdert som rape gal og du ville fått et alvorlig foredrag om hyperkalsemi.

Anbefaling fra legene

Leger i USA anbefaler 50.000IE pr. uke i åtte uker for å kurere D-vitaminmangel.(9)

Her finner du anbefalingen fra dennamerikanske legeforeningen for endokriniloger, som anbefaler et daglig inntak på opptil 10.000IE gjennom vinteren, hvis du er tilhører risikogruppene for alvorlig D-vitaminmangel.(10)

Risikogruppene er ifølge Helsedirektoratet overvektige, diabetikere, mørkhuda og eldre. Hvis du går på antiepileptika mot epilepsi eller bipolar lidelse bør du også følge med hvis du vil forebygge osteomalasi og beinbrudd.

Slik kan vitamin D mangel kureres

Det finnes lite fakta om vitamin D på norsk som går ut over Helsedirektoratets anbefaling om ei skje tran pr. dag. Her finner du informasjon fra den internasjonale Endocrine Society, som organiserer endokrinologer over hele verden.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.