Hjem Ledd og muskler Klar melding om muskel- og skjelettsmerter

Klar melding om muskel- og skjelettsmerter

352
a person having a back pain
Photo by Kindel Media on Pexels.com

Er det lenge siden du sjekka D-vitaminnivået ditt?

En britisk lege sier det sånn i artikkelen «Smerter og plager i allmennpraksis» i legetidsskriftet «British Journal of General Practice«. Sitat:

«Fastleger kan gjøre veldig positive ting for noen pasienter med plager da mange slike pasienter har D-vitaminmangel. Vitamin D-mangel viser seg ofte med utbredte smerter, svakhet og tretthet, og kan også presentere med fokuserte  symptomer. 

Hvis en pasient har flere muskel- og skjelettdiagnoser over tid (for eksempel plantar fasciitt, ​​hoftesmerter, ryggsmerter og knesmerter) bør man mistenke vitamin D-mangel. Mangel kan bekreftes biokjemisk ved å sjekke vitamin D-nivåer.

Ekspertkonsensus antyder at optimal vitamin D-status krever serumnivåer på 25(OH)vitaminD på 75 nmol/l (det vil si 30 mg/l) eller mer (gjenta måling 3 måneder etter første behandling for å sikre at pasientene har fått tilstrekkelig vitamin D). Nyere arbeid viser «ingen troverdige bevis» for hyperkalsemi ved behandlingsdoser av vitamin D. (kilde)

Behandlingen må skje med tilstrekkelige doser (for eksempel 400.000 IE de første 2 ukene og deretter 20.000 ukentlig) da lavdosetilskudd som inneholder kalsium ikke vil gjenopprette vitamin D-nivåer, og gi heller ikke symptomlindring. Denne tilstanden er vanlig i alle etniske grupper, spesielt nord og vest i landet, og blir ofte glemt eller oversett.»

– Legenes «medisin» virker ikke

Den britiske fastlegen mener altså at tilskudd som Calsigran Forte (kalsiumtilskudd iblandet 400 IE vitamin D) ikke virker. Dosen legen anbefaler tilsvarer 1.000 tabletter Calsigran Forte i løpet av 14 dager. Så mye D-vitamin er ufarlig for en som har D-vitaminmangel, men 1.000 ganger anbefalt dose Calsigran Forte vil tilføre fordøyelsen en massiv overdose kalsium i tillegg.

I Norge er det helt usannsynlig at leger vil anbefale behandling med 30.000 IE vitamin D daglig i to uker, etterfulgt av daglige tilskudd med 3.000 IE. Men det er ikke forbudt å prøve på egenhånd. Og det er helt ufarlig. Tåler du sol, tåler du store doser D-vitamin også.

Mål D-vitaminnivået

Det lureste er å stikke innom fastlegen og få målt D-vitaminnivået. Hvis nivået er under 75 nmol/L, er det bare å stikke innom apoteket for å kjøpe et par pakker D-vitamintilskudd og spise i vei.

I og med at vi ikke får kjøpt D-vitamkntilskudd med mer enn 3.200 IE (80 mikrogram) pr. dose her i Norge, blir det litt tungvint. Du må spise ni doser pr. dag. Jeg vil anbefale D-pearls som tilskudd. Ikke fordi de på noen måte virker bedre enn andre tilskudd, men fordi de er små, runde gelatinkapsler og veldig enkle å svelge i forhold til gigantiske tabletter fra andre leverandører.

TIPS: Kroppen trenger magnesium for å kunne ta opp D-vitamin fra fordøyelsen og sink for å bruke vitamin D til noe vettugt.

Hvis du prøver metoden til den britiske legen, vil vi sette stor pris på om du vil dele erfaringene med oss. I løpet av et par-tre uker bør du se hvordan det går.

Forrige artikkelHuden henger sammen med borrelås
Neste artikkel«De fleste kvinner lekker når de hopper på trampoline»