brown and white bear plush toy

Hjernerystelse tyder på D-vitaminmangel

Hvis du pådrar deg ei hjernerystelse, er det sannsynlig at du har ganske alvorlig D-vitaminmangel. Guffer du innpå D-vitamin, er det også sannsynlig at hjernerystelsa blir fiksa på forholdsvis kort tid.

Det høres sikkert ut som noe tull for helsefriker, men sammenhengen er faktisk vitenskapelig bevist i mange studier.

Poenget er at mangel på vitamin D tærer på beinmassen din. Vitamin D er et hormon som overfører kalk fra fordøyelsen til blodet. Hvis du har for lite vitamin D, blir det for lite kalk i blodet og da er det et annet hormon som trør til for å bøte på skaden.

Nødkalk fra beinmassen

Det er et hormon som heter PTH, som har som oppgave å skave kalk ut av beinmassen din for å øke kalkmengden i blodet. Hvis du går med D-vitaminmangel over lang tid, betyr det at beina dine blir tynnere.

Dette påvirker hjernen din ved at hodeskallen også blir tynnere. En ting er at det øker faren for å få brudd på hodeskallen hvis du slår deg. Enda mer dramatisk er det at volumet inni hjerneskallen øker når skallen blir tynnere. Da blir det plass til at hjernen begynner å røre på seg inni hodet ditt.

Hjernen på heisatur

Hvis du da ramler og slår hodet, kan hjernen få seg en skikkelig heisatur. Hadde du ikke hatt D-vitaminmangel og skallebeinet hadde blitt tynnere, ville hjerneskallen ha holdt fast hjernen, sånn at den hadde blitt liggende i ro.

I og med at beina blir tynnere, blir de også mykere. Beinmassen din består av kalksalter, men det som er armeringa i «betongen» er faktisk hår. Når kalksaltene blir tæra bort som nødpåfylling av kalk til blodet, vil derfor beina dine bli både tynnere og mykere. Det merker du blant annet når ryggvirvlene blir mykere og klemmer seg sammen. Det gjør vondt og kalles «uspesifikke ryggsmerter».

Legene aner ikke hva som er årsaken til problemet, men D-vitaminmangel er det i alle fall ikke. Det er de enige om, selv om det er masse dokumentasjon på det motsatte.

Du faller oftere med D-vitaminmangel

Et annet symptom på D-vitaminmangel er at du faller oftere. Det skjer fordi musklene også blir slappere og reagerer saktere. Når du havner på glattisen og reaksjonsevnen er dårligere er risikoen for å falle forkjært mye større. Da er det også vanskeligere å holde igjen når du lander, slik at du slår hodet i isen. Slår du foten når du lander, ender det oftere med brudd resten av skjelettet også har blitt tynnere på grunn av D-vitaminmangelen.

Konklusjon: D-vitaminmagel var vanlig blant pasienter med fot- eller ankelskade sett på vår institusjon. Pasienter med lavenergi-brudd i foten eller ankelen hadde særlig risiko for lite D-vitamin, spesielt hvis de røykte, var overvektige eller hadde andre medisinske risikofaktorer. Gitt at tilskudd med vitamin D (± kalsium) har vist seg å redusere risikoen for skjørhetsbrudd og forbedre helbredelse av brudd, bør overvåking av 25-OH vitamin D og tilskudd vurderes hos pasienter med brudd.

Vitenskapelig studie av ankelbrudd

Det er ikke vanskelig å gjøre noe med saken, men det tar tid. Hvis du øker tilskuddet med vitamin D 15 ganger anbefalingen fra Helsedirektoratet, vil det ta to måneder før du har kurert D-vitaminmangelen. Når D-vitaminnivået øker vil det imidlertid ikke ta lang tid før kalknivået i blodet stiger og overskuddet kan føres tilbake til beinmassen. Forutsetningen er selvsagt at du spiser mat med kalk i, slik at D-vitamin har noe å frakte med seg og tilføre blodet.

Ifølge saudiske leger opplever pasientene med lumbago at ryggsmertene forsvinner allerede i løpet av dager. Derfor er det også viktig at D-vitaminnivået ditt er bra når du brekker foten. Pasienter med for lite D-vitamin opplever å gå mye lenger før bruddet gror.

Slik fikser du det

Vitamin D er et hormon, ikke et vitamin. Det der med kosttilskudd er ei 99 år gammel misforståelse, som ble oppklart allerede på 1980-tallet. Det er bare ikke alle som har fått det med seg. I alle fall ikke fastleger.


Hvis du har synspunkter på denne artikkelen, vil jeg sette pris på at du sender meg ei melding, spesielt hvis du er kritisk. Bruk kommentarfeltet under her. Kommentaren blir ikke offentliggjort hvis du ikke ber om det.
Gjene send en epost på john.enebak@gmail.com eller ring på 92613188.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.