Hjem Mangelsymptomer Full pott med symptomer på D-vitaminmangel

Full pott med symptomer på D-vitaminmangel

257
upset woman examining skin in small mirror
Photo by Andrea Piacquadio on Pexels.com

Vi kom over et innlegg på sosiale medier, der forfatteren klager over mange rare symptomer og plager som plutselig skal ha oppstått. Hva kan det være? Vi har en anelse

«De siste par ukene har jeg fått følgende symptomer:

  • Illeluktende underliv/utflod
  • Svak kløe i underliv
  • Plutselig flass i hodebunn (aldri hatt dette før. Brukt samme hårvask som alltid)
  • Veldig øm under armene(i lymfeknuter?)
  • Plutselig uren hud i annsiktet, med mye kviser (aldri vært plaget med samme type kviser før)
  • Tåkete/mer uklart syn»

Alle disse seks punktene har sammenheng med D-vitaminmangel. Her er noen av sammenhengene.

Illeluktende underliv/utflod

Sykdommen kalles både bakteriell vaginose og vaginitt. Når dette har sammenheng med D-vitaminmangel, er det fordi D-vitamin styrer celledelingen i immunforsvaret. Det betyr også at D-vitamin styrer celledelingen i slimhinnene i skjeden. Dermed er det dobbelt skade av D-vitaminmangel: Slimhinnene i skjeden blir tynne og dårlige til å holde bakterier ute og immunforsvaret greier ikke å produsere nok immunceller til å bekjempe infeksjonen som skaper utfloden.

Svak kløe i underlivet

Det kan være flere sammenhenger mellom D-vitaminmangel og kløe i huden. Kanskje først og fremst at hudcellene blir erstattet sakte. D-vitamin påvirker også produksjonen av «borrelåsen» som holder cellene i hudmembranen sammen. D-vitaminmangel kan gøre at hudcellene henger dårligere sammen. Dermed kan mye rart slippe inn gjennom den svake hudmembranen og skape irritasjon.

Plutselig flass i hodebunnen

Flass og seboreisk eksem (eksem på områder av huden som produserer fett) er to sider av samme sak. (1) Folk som plages av seboreisk eksem har generelt lavt D-vitaminnivå og halvparten blir bedre selv med forholdsvis små D-vitamintilskudd. (2)

Veldig øm under armene(i lymfeknuter?)

Lymfeknuter er der immuncellene våre bor. Når immunforsvaret ikke produserer nok immunceller (lymfocytopeni), kan det føre til at lymfeknutene hovner opp. Vi vet at det er vitamin D som styrer produksjonen av immunceller. Det betyr at immunforsvaret ikke greier å produsere nok immunceller hvis vi har D-vitaminmangel. Ved å fylle D-vitaminlageret i kroppen, øker D-vitaminnivået i blodet og immunforsvaret greier igjen å produsere immunceller. Da kan også hovne lymfeknuter forsvinne.

Plutselig uren hud i annsiktet, med mye kviser

Her har vi en trippelvirkning av D-vitaminmangel (minst). D-vitamin styrer celledeling i hudcellene som utgjør hudbarrieren.
1. D-vitaminmangel betyr da at produksjonen av hudceller blir treg og barrieren blir tynnere og lettere å trenge gjennom. Det gjør huden mer utsatt for infeksjoner.
2. D-vitamin må også være til stede for at cellene i hudbarrieren skal produsere «borrelåsen» som gjør at de henger godt sammen. D-vitaminmangel gjør det enklere for bakterier, virus, sopp og skadedyr å trenge gjennom hudbarrieren og skape infeksjoner.
3. Immunforsvaret (der vitamin D styrer produksjonen av immunceller) har også en rolle for å holde kviser unna. Hvis vi ikke har nok immunceller når virus, bakterier, sopp eller skadedyr trenger gjennom hudbarrieren, vil det oppstå infeksjoner.
D-vitaminmangel er utbredt blant folk med kviser. (3)

Tåkete/mer uklart syn

Årsaken er trolig at hudlaget som beskytter hornhinna tørker ut. Og tørke ut gjør den (akkurat som huden på resten av kroppen), når vi har for lite vitamin D. Når hudbarrieren ikke henger godt nok sammen, vil den nemlig lekke begge veier: virus og bakterier sniker seg inn i kroppen og vanndamp slipper ut. Når dette skjer med den syltynne hudbarrieren på øynene, vil det oppleves som tørre øyne. Mer D-vitamin gjør at hudbarrieren blir sterkere og tettere og greier å holde fuktigheta på plass der den skal være.

Løsningen

Går man rundt med så massive symptomer på D-vitaminmangel, kan det være lurt å gjøre et forsøk på å øke D-vitaminnivået. En metode for å gjøre det kjapt har vi skrevet om her. En britisk lege anbefaler 30.000 IE (750 mikrogram) vitamin D daglig i to uker, etterfulgt av en daglig vedlikeholdsdose på 4.000 IE (100 mikrogram) vitamin D.

Poenget til briten er at en som har D-vitaminmangel trenger 400.000 IE vitamin D innabords før D-vitaminnivået begynner å øke for alvor. Det er akkurat like trygt å ta en enkeltdose på 600.000 IE vitamin D. Det har vist seg å øke D-vitaminnivået til øvre halvdel av normalområdet i løpet av to-tre dager.

Hvis du bor i Norge, trenger du ikke å bekymre deg for D-vitaminforgiftning. D-vitamin vi får gjennom maten dekker bare 10% av behovet og sola (som er ment å produsere resten) lager ikke D-vitamin i Norge mellom september og april. Derfor har alle i Norge som ikke tar D-vitamintilskudd nivå med vitamin D i blodet som ligger i nedre halvdel av normalområdet. Vinterstid har de fleste av oss i Norge D-vitaminmangel hvis vi ikke tar D-vitamintilskudd.

Forrige artikkel«De fleste kvinner lekker når de hopper på trampoline»
Neste artikkelHar D-vitamin plutselig blitt farligere?