landscape photography of trees on shoreline

Ei skje tran er fem minutter solskinn

Når du får sol på huden deg lager sola vitamin D. Masse vitamin D. En halv time sol på ei eksotisk sydhavsstrand lager like mye vitamin D i huden som det er i ei hel flaske tran. En dag på stranda i syden gir 175 skjeer tran.

Dette er ikke reklame for noe som helst. Vitamin D er gratis, bare du har mulighet til å sole deg. D-vitaminkrigeren informerer bare om god helse. Det oppnår du ved å kurere D-vitaminmangel.

Maten du spiser i løpet av en dag inneholder ca. 400 internasjonale enheter (IE) vitamin D. På en halv time soling lager kroppen over 10.000 IE vitamin D helt på egen hånd. Hvis du vil erstatte mengden vitamin D du ikke får fra sola om vinteren, må du huske at maten bare dekker 10% av behovet for vitamin D.

Staten mener det er nok å ta 400 IE vitamin D som daglig tilskudd. Det utgjør 10% av behovet. Helsedirektoratet har glemt å ta med i beregninga at kroppen normalt lager det den trenger av vitamin D ved hjelp av sola. Grunnen til at det ble sånn er at vi mennesker utvikla oss nede ved ekvator. Her oppe i nord er vi hjelpeløse uten tilskudd av vitamin D.

Avhengig av sol også om vinteren

Ved ekvator er sola sterk nok til at kroppen kan lage alt den trenger av vitamin D hele året. Her nord er UVB-strålene fra sola sterke nok bare fire timer midt på dagen mellom april og september. Mellom september og april produserer ikke kroppen noen vitamin D selv. Da er den helt avhengig av soltilskudd.

Du har sikkert hørt at det er farlig å ta for mye tilskudd av vitamin D. Hvis det hadde vært farlig å ta 10.000 IE vitamin D hver dag, ville alle badevaktene i Florida vært døde. Maasai-nomadene i Afrika også. De får på helt naturlig vis tilskudd av minst 10.000 IE vitamin D hver dag. Og begge gruppene har et naturlig nivå med vitamin D i blodet på 150 nmol/L.

175 skjeer tran pr. dag i syden

Når du ligger på stranda i syden, suger kroppen opp vitamin D tilsvarende 175 skjeer tran. På ei solrik uke på Tenerife midt på vinteren har kroppen greid å lagre opp 70.000 IE vitamin D i levra.

Når du kommer hjem fra Tenerife, begynner lageret å tømmes. Selv om du fyller på med 2.000 IE vitamin D hver dag, vil lageret sakte, men sikkert tømmes. Går du for Helsedirektoratets anbefaling på 400 IE, går du tom i løpet av noen måneder, skal vi tro forskerne fra NASA.

Øvre grense på 4.000 IE pr. dag

Ifølge Helsedirektoratet, er 4.000 IE vitamin D trygg øvre grense for daglige tilskudd av vitamin D. Legeforeningen Endocrine Society mener at det er trygt å tilføre kroppen like mye vitamin D som du får fra sola: Inntil 10.000 IE pr. dag.

Og hvordan skal vi kunne gi kroppen syden-boosten med vitamin D i disse covid-tider? Et alternativ er å ta 70.000 IE vitamin D som tabletter eller D-perler (ikke tran, for da blir du A-vitaminforgifta). Legeforeingen Endocrine Society anbefaler at du tar 50.000 IE pr. uke i åtte uker hvis du vil kurere D-vitaminmangel og bygge opp et bra lager med vitamin D i kroppen.

Noen bruker å ta 250.000 IE vitamin D hver tredje måned, men det er visstnok i minste laget. Hvis du vil være sikker på ikke å gå tom, er det anbefalt å holde seg til daglige eller ukentlige tilskudd.

Ikke gå tom for sol

Det viktigste, hvis du vil unngå D-vitaminmangel, er å lage sol om vinteren. Det gjør du med tilskudd. Hvorfor du bør gjøre det kan du lese om hvis du surfer litt rundt her inne.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.