playing sport game competition

Du vinner ikke serien med D-vitaminmangel

Det finnes mange eksempler på idrettslag innen både fotball og ishockey som har bedret prestasjonene i laget ved å øke vitamin D-statusen hos spillerne.

Dette er noen av plusseffektene du som er trener kan oppnå:

Bedre motivasjon: Vitamin D styrer transporten av serotonin i hjernen. Uten vitamin D i blodet, renner serotonin ut av hjernen og folk blir deprimert. Det er vanskeligere å motivere et lag som mangler serotonin i hjernen.

Sterkere muskler og sener: Vitamin D er hormonet som gjør at sener strammes opp sånn at leddene henger bedre sammen når de belastes. Mangel på Vitamin D svekker reaksjonsevnen i musklene.

Mindre skader: Ved langvarig D-vitaminmangel blir beinmassen tynnere. Det betyr at du blir letter utsatt for belastnings- og lavenergibrudd. Når kranieveggen blir tynnere, blir det indre volumet i kraniet større, sånn at hjernen begynner å skvalpe rundt inni hodet. Sånt blir det fort hjernerystelse av.

Raskere restitusjon: Når cellene i kroppen har rikelig tilgang til kalsidiol (25(OH)D) i blodet gror beinbrudd og skqdde muskler raskere. Hvis kroppen ikke har rikelig tilgang til kalsium i fordøyelsen og vitamin D til å frakte det over i blodet, henter kroppen kalsium fra beimassen for å reparere bruddet. Da blir beina enda tynnere og risikoen for nye beinbrudd øker.

Mindre infeksjoner: Vitamin D er hormonet som styrer immunforsvaret. Hvis du har D-vitaminmangel, har immunforsvaret tungt for å starte opp og produksjonen av immunceller blir for lav. Både virusinfeksjoner og betennelser forhindres eller kureres raskere med mye 25(OH)D i blodet.

D-vitaminmangel er vanlig hos idrettsutøvere. For idrettsutøvere med stressfrakturer, smerter i muskler og skjelett og hyppig sykdom, bør man ha økt bevissthet om den ytterligere sannsynlige diagnosen vitamin D-mangel. Korrigering av denne mangelen fullføres av standardiserte og overvåket orale tilskuddsprotokoller som gir betydelige fordeler ved sportslige muskler og skjelett.

Fra studien Sports Health Benefits of Vitamin D

Slik virker vitamin D

Slik virker vitamin D: UVB-stråler fra sola endrer kolesterol til vitamin D3 i huden og sender det til levra, der et enzym endrer stoffet til kalsidiol som igjen sendes i sirkulasjon i blodet. Celler som trenger den aktive formen av vitamin D for å aktivere gener, fanger opp kalsidiol fra blodet og endrer det til hormonet kalsitriol. Nyrene produserer hormonet kalsitriol og setter det i omløp i blodet for å transportere kalsium fra fordøyelsen til blodet.

Suksess med vitamin D

Det går mange historier om profflag som har hatt suksess med vitamin D. En av de mest legendariske er NHL-laget «Chicago Blackhawks«, som vant serien etter at ledelsen angivelig skal ha satt laget på tilskudd med 5.000 IE vitamin D daglig i 18 måneder.

En annen klassiker er traumelegen Leslie Ray Matthews, som ga fotballaget på sin gamle higschool et kurs i vitamin D. Prosjektet skal ha halvert skadefrekvensen på laget og sikra seriemesterskap flere år på rad. Laget skal også ha utvikla seg til å bli storleverandør til college-lag rundt om i USA

The National Football League’s New York Giants gjorde for ti år siden samme erfaring som Chicago Blackhawks. Navy Seals fikk også redusert frekvensen av stress-frakturer etter råd om tilskudd av vitamin D fra Dr. L. Ray Matthews i Atlanta.

De mest bemerkede effektene involverer beinhelse, men lave vitamin D-nivåer har også vært assosiert med økt depresjonshastighet, 2 selvmord, 3 autoimmune sykdommer, inkludert type 1 diabetes, 4 multippel sklerose, 5-7 revmatoid artritt, 8 og større dødelighet og sykelighet relatert til hjertesykdom og kreft i tykktarm, prostata og bryst. (Kilder nederst i saken)

Fra artikkelen «Vitamin D deficiency and risk of fracture in football players«

Nå kan det hende at norske fotballtrenere kan få problemer med lagets lege, hvis de foreslår å heve vitamin D-statusen hos utøverne.

Helsedirektoratets eksperter på vitamin D mener at vitamin D er farlig og anbefaler bare 400 IE vitamin D som daglig tilskudd. Derfor vil det bli vanskelig for legen å gå med på dosene som trengs.

Forskere ved Universitetet I Oslo testa tilskudd av vitamin D på toppidrettsutøvere og fant at de måtte ha tilskudd som er 15 ganger Helsedirektoratets anbefaling daglig i åtte uker bare for å få nivået med vitamin D over grensa for optimalt nivå.

Diagram D-status

Det er også langt mellom rapportene om skadevirkninger av tilskudd med vitamin D innenfor legenes anbefaling om 10.000 IE vitamin D som daglig tilskudd over tid.

Slik gikk det da jeg prøvde å finne ut hvor mange som dør av forgiftning med vitamin D.

Til og med norske leger bruker det de kaller for «booster-doser» når de må kurere mangel på vitamin D fort for å få bein til å gro.

I Canada kaller leger metoden for «D-vitamin-hammeren«, som de gir pasientene når de blir syke. Hammeren har vist seg å kurere kyssesyke på en til to uker.

Kilder til sitat fra artikkelen «Vitamin D deficiency and risk of fracture in football players«

  1. Ginde AA, Liu MC, Camargo CA. Demographic differences and trends of vitamin D insufficiency in the U.S. population, 1988–2004. Arch Intern Med 2009;169(6):626-632.
  2. Anglin RE, Samaan Z, Walter SD, McDonald SD. Vitamin D deficiency and depression in adults: systematic review and meta-analysis. Br J Psychiatry 2013;202(2):2100-2107.
  3. Umhau JC, George DT, Heaney RP, et al. Low vitamin D status and suicide: a case-control study of active duty military service members. PLOS One 2013;8(1):e51543.
  4. Hyppönen E, Läärä E, Reunanen A, et al. Intake of vitamin D and risk of type 1 diabetes: a birth-cohort study. Lancet 2001;358(9292):1500-1503.
  5. Embry AF, Snowdon LR, Vieth R. Vitamin D and seasonal fluctuations of gadolinium-enhancing magnetic resonance imaging lesions in multiple sclerosis. Ann Neurol 2000;48(2):271-272.
  6. Gelfand JM, Cree BA, McElroy J, et al. Vitamin D in African Americans with multiple sclerosis. Neurology 2011;6(21):1824-1830.
  7. Munger KL, Zhang SM, O’Reilly E, et al. Vitamin D intake and incidence of multiple sclerosis. Neurology 2004;62(1):60-65.
  8. Merlino LA, Curtis J, Mikuls TR, et al. Vitamin D intake is inversely associated with rheumatoid arthritis: results from the Iowa Women’s Health Study. Arthritis Rheum 2004;50(1):72-77.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.