strong shirtless sportsman jogging on bright day

Derfor er vitamin D viktig

Vil du ha pene tenner, sterke bein og holde på humøret? Da bør du vurdere å begynne med tilskudd av vitamin D. Med et godt nivå vitamin D i blodet kan du til og med oppleve at kiloene raser av.

Poenget er ikke hvor mye du tar i tilskudd av vitamin D, men hvor mye vitamin D du har i blodet til enhver tid. I Norge er måleenheten nanomol pr. liter (nmol/L). Helsedirektoratet anbefaler at du bør ha over 75 nmol/L vitamin D i blodet. Det er vanskelig å oppnå med anbefalingen fra det samme direktoratet om å ta 400 IE vitamin D som daglig tilskudd. Ingen har tatt jobben med å teste om det er mulig.

Hvor mye tilskudd du må ta for å oppnå et blodnivå på over 75 nmol/L kommer an på blant annet BMI og eventuelle kroniske sykdommer. Har du f.eks. høy BMI, har tilskudd av vitamin D en tendens til å forsvinne inn i fettvevet og bli borte før det kan bli satt i omløp i blodet. Har du en kronisk betennelse, som f.eks. en autoimmun sykdom, ser forbruket av vitamin D ut til å øke, når immunforsvaret må jobbe overtid for å holde sykdommen i sjakk.

Helsedirektoratet sier derfor at folk i risikogruppa (side 64) for D-vitaminmangel (mørkhuda, folk med en autoimmun sykdom, overvektige og pensjonister) bør ta større daglige tilskudd enn 400 IE vitamin D. Øvre trygge grense er av Helsedirektoratet satt til 4.000 IE vitamin D pr. dag. Det kan du derfor trygt lempe innpå som tabletter, perler eller dråper.

Når kroppen får for lite vitamin D, mener enkelte at den rasjonerer den på bruken: Først prioriteres vedlikehold av skjelettet og tennene (blodnivå opp mot 75 nmol/L).

Så står immunforsvaret for tur (da bør du mellom 75 og 100 nmol/L for at det skal fungere optimalt).

Neste på prioriteringslista er vedlikehold av hjernen og nervebanene i kroppen. Skal du få effekt som vedlikehold av nervebaner i kroppen og hjernen, mener forskerne at du bør over 100 nmol/L vitamin D i blodet.

Hvis du blir skada (beinbrudd eller store sår som skal gro), har legene sett at nivået med vitamin D har stupt til 50% de første to dagene etter skaden. Derfor er det sannsynlig at nivået med vitamin D i blodet varierer fra dag til dag. Det er også derfor det blir hevda at kroppen trenger et lager med vitamin å ta av når forbruket plutselig øker fordi du har skada deg eller blitt syk.

Årsaken til det økte forbruket er trolig at kroppen bruker mye vitamin D til å styre cellene som bygger bein, får muskler til å gro og cellene som utgjør immunforsvaret. Alle disse cellene har kontakter som vitamin D kobler seg på for å styre mer enn 3.000 gener i cellene. Vitamin D er hormonet som får disse cellene til å dele seg slik at det blir mange nok celler til å gjøre jobben.

Beinbrudd gror raskere når kroppen har nok vitamin D og kalk til å reparere bruddet.

Tilskudd med 400 IE vitamin D er ifølge Helsedirektoratet nok til å holde skjelettet ved like (mellom 50 og 70 nmol/L). Tross anbefalingen på 400 IE regner Helsedirektoratet med at 40% i Norge har mangel på vitamin D.

Når du har D-vitaminmangel, betyr det at lageret med vitamin D i kroppen er tomt eller gjemt bort i fettvevet. Folkehelseinstituttet sier i Helsebiblioteket at «Barn med alvorlig vitamin D-mangel bør ta store doser vitamin D-tilskudd i 6 til 8 uker, etterfulgt av en lavere dose som de må ta resten av livet.» Direktoratet definerer ikke hva de mener med «store doser«, men legeforeningen Endocrine Society mener at 6.000 IE vitamin D i åtte uker må til for å bygge opp D-vitaminlageret til en voksen og kurere D-vitaminmangel. Folk i risikogruppa trenger mer, mener legeforeningen.

Det er mange myter ute og går som hevder at vitamin D er skadelig. Det stemmer at vitamin D kan være skadelig, men bare i ekstreme doser. Det er dokumentert skader av vitamin D bare i noen få, ekstreme tilfeller som er resultat av feilmedisinering fra lege eller feilmerka emballasje. Finner du vitenskapelig dokumentasjon på at det er risiko for skader med daglige doser under 20.000 IE vitamin D, vil jeg gjerne ha tips om det. Det har jeg aldri sett.

Den norske legeforening anbefaler leger å bruke det de kaller booster-doser på 100.000 IE vitamin D når de må kurere D-vitaminmangel raskt for å få hoftebrudd til å gro.

Når du skal kjøpe D-vitamintilskudd, vil jeg anbefale å handle på apotek. Da er du sikker på å få kvalitet. Det er i hovedsak to typer: Tabletter og perler med vitamin D oppløst i Olje. Den sistnevnte blir ofte brukt i vitenskapelige studier (som den grafen nederst er hentet fra) og har derfor godt dokumentert virkning. Dette er ikke verken betalt eller gratis reklame for noen av produktene, men eksempler på seriøse produkter tilgjengelige i norske apotek!

Slik ble resultatet da forskere ved Universitetet i Oslo testa oppskrifta fra Endocrine Society (6.000 IE vitamin D daglig i åtte uker) på veltrente idrettsfolk med sunt kosthold. 25(OH)D er navnet den versjonen av vitamin D som måles i blodet. Dosene som er brukt er 76 mikrogram (ca. 3.000 IE) og 152 mikrogram (ca. 6.000 IE) vitamin D.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.