Bruksanvisning for vitamin D

her er ei enkel bruksanvisning for tilskudd med vitamin D.

1: Ta vitamin-D3 og ikke vitamin-D2 med mindre du ikke har noe valg.

2: Ta vitamin-D3 daglig i stedet for sjeldnere. Det sikrer optimalt opptak.

3: Ta et magnesiumtilskudd. Enzymene som omdanner vitamin D til hormonet kalsitriol bruker magnesium og norsk kosthold er mangelfullt.

4: Om du tar vitamin D som tabletter eller oljekapsler har ingenting å si ifølge forskerne.

5: En daglig dose på 240 ug (10.000 IU) er trygg for alle, ifølge legeforeningen Endocrine Society. Overvektige kan ta vesentlig mer.

6: Hvis du vil teste D-vitaminnivået ditt, stikk innom fastlegen for en test i mars. Da er nivået på det laveste fordi du har gått hele vinteren uten å få noe vitamin D på naturlig vis, fra sola. Juster dosen med 25% opp eller ned, hvis nivået er for lavt/høyt.

7: Et godt mål for blodnivå med vitamin D er 125 nmol/l (50ng/ml) med et grenseområde på 100-250nmol/l (40-100ng/ml). 125 nmol/L er det naturlige nivået som er målt hos folk som har overskudd på sol hele året (f.eks. nomader på savannen i Kenya og badevakter i Florida).

8: Hvis du aldri har tatt tilskudd med vitamin D før, kan det være en ide å følge anbefalingen fra legeforeningen Endocrine Society. Legene anbefaler å ta 6.000 IE/140 mikrogram vitamin D daglig i åtte uker for å få blodnivået over 75 nmol/L. Optimalt nivå er 125 nmol/L. Vil du dit, må du ta mer. Overvektige bør ifølge Endocrine Society ta to til tre ganger mer (se tabell lenger ned på sida).

9: Ta tilskudd med vitamin D hele året hvor du enn bor i Norge. Du kan ikke få overdose av ekstra sol. Hvis kroppen har nok vitamin D, slutter den å produsere vitamin D i huden.

10: Vitamin D lagres i fettvev. Hvis du har høy BMI, forsvinner mye av tilskuddet inn i fettvevet, der det blir ødelagt i løpet av noen måneder. Derfor må folk med høy BMI ha høyere tilskudd for å få samme blodnivå vitamin D som folk med lav BMI. Tabellen under viser hvor høyt tilskudd med vitamin D du trenger for å holde et nivå over 125 nmol/L i forhold til BMI.

Eksempel:
Tabellen under viser at hvis du er 170 cm høy og veier 70 kilo, trenger du 200 mikrogram vitamin D pr. dag for å oppnå 125 nmol/L.
Hvis du er 170 cm. høy og veier 100 kilo, trenger du 425 mikrogram pr. dag for å oppnå samme nivå.

Tabellen oppgir mengde i mikrogram. I Norge får du ikke kjøpt vitamin D-tilskudd med mer enn 80 mikrogram pr. enhet. Hvis tabellen anbefaler 240 mikrogram, betyr det tre tabletter/perler med 80 mikrogram vitamin D pr. dag. Last ned tabellen.

11: Forbruket av vitamin D varierer. Når immunforsvaret mobiliserer på grunn av en akutt virusinfeksjon, øker forbruket av vitamin D voldsomt. Da går det an å fylle på ekstra, sånn at lageret ikke tømmes. Leger i Canada bruker f.eks. å gi en enkeltdose på 50.000 IE/1.250 mikrogram (en «D-vitamin-hammer«) til pasienter med influensa. Ungdom med kyssesyke får 50.000 IE/1.250 mikrogram vitamin D daglig i tre til fire dager, etterfulgt av 10.000 IE/240 mikrogram pr. dag i en måned. Influensapasientene bruker å være symptomfri i løpet av et par dager. Pasienter med kyssesyke er tilbake på skolebenken i løpet av ei til to uker.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.