Hjem Anbefaling Anbefaler 75-150 nmol/L vitamin D

Anbefaler 75-150 nmol/L vitamin D

363
magnifying glass on top of document
Photo by Anna Nekrashevich on Pexels.com

Helse Møre og Romsdal anbefaler et blodnivå med vitamin D på 75-150 nmol/L vitamin D. D-vitaminnivå mellom 150 til 374 nmol/L blir vurdert som «mulig litt høyt».

Dette er referaneverdier for D-vitaminnivå fra Helse Møre og Romsdal:

Alle har sine egne referanser

Når vi leter rundt etter referanseverdier for D-vitaminnivå, er det svært lite enighet. Helse Møre og Romsdal mener i tabellen over at inntil 150 nmol/L er normalt nivå. Mellom 150 og 375 blir betegnet som «Mulig litt høyt vitamin D nivå».

Helsedirektoratet har ikke noen referanse for normalt nivå, men mener at 50 nmol/L er «tilstrekkelig».

Nettstedet D-vitaminmangel.no, som eies av et datterselskap til legemiddelgiganten Pfizer, oppgir 50-75 nmol/L som normalnivå.

Vitus Apotek opplyser på sine informasjonssider at 50-125 nmol/L er optimalt nivå.

Hvorfor ikke gå for normalt nivå?

Hvis vi ser på hva som er normalt nivå av vitamin D i blodet, ser vi at det er opptil tre ganger høyere enn anbefalingen fra Helsedirektoratet. Med normalt nivå mener vi nivået som blir målt hos folk som har overskudd på sol hele året, slik at kroppen selv kan bestemme hvor mye vitamin D den trenger.

Dette er vist av nederlandske forskere, som i flere omganger har målt D-vitaminnivå hos maasai-nomader på savannen i Kenya. Der ble nivået målt til mellom 110 og 180 nmol/L, avhengig av helsesituasjonen. Maasai-kvinne økte for eksempel D-vitaminnivået automatisk med 40 nmol/L når de ble gravide.

2,5 mikrogram vitamin D pr. kilo kroppsvekt

For å nå et normalt D-vitaminnivå mellom 110 og 180 nmol/L i Norge, er vi avhengige av forholdsvis mye D-vitamintilskudd. D-vitamin vi får i oss gjennom maten dekker bare 10% av behovet, ifølge legeforeningen Endocrine Society. De siste 90% av behovet blir normalt dekt av det som produseres i huden med UVB-stråler fra sola. Det betyr at vi i Norge mangler 90% av forsyningen av vitamin D mellom september og april.

2,5 gram pr. kilo kroppsvekt er en god tommelfingerregel for beregning av D-vitamintilskudd. Det er mengden Helsedirektoratet anbefaler for spedbarn. Hvis en person på 80 kilo følger denne anbefalingen, betyr det et tilskudd på 200 mikrogram (8.000 IE) vitamin D. For en person på 120 kilo betyr det et tilskudd på 300 mikrogram (12.000 IE) vitamin D.

Disse tilskuddene vil gi et D-vitaminnivå i øvre halvdel av det som Helsedirektoratet definerer som normalområdet for D-vitaminnivå i blodet (100-150 nmol/L vitamin D)

Dose og virkning for D-vitamintilskudd

Grafen under er hentet fra en studie som undersøker om kroppsvekt betyr noe for opptak og lagring av D-vitamin. Studien viser at overvektige trenger høyere tilskudd for å oppnå samme nivå som normalvektige. Det er også interessant å legge merke til at økningen av D-vitaminnivå flater ut når nivået i blodet kommer over 150 nmol/L. En dobling av tilskuddet fra 10.000 IE til 20.000 IE vitamin D dobler ikke nivået i blodet.

Uansett om du tar D-vitamintilskudd eller ikke, er det lurt å få fastlegen til å måle nivået en gang i året. Mars/april er den beste tida å måle D-vitaminnivå. Da er nivået på sitt laveste og dermed et godt utgangspunkt for å beregne hvor stort tilskudd du trenger.

Forrige artikkelMytene om D-vitamin er fastgrodd
Neste artikkel2,5 mikrogram vitamin D pr. kilo kroppsvekt