person holding white printer paper

Anbefaler 3-5.000 IE vitamin D om vinteren

For å holde et optimalt blodnivå med vitamin D om vinteren, trengs mye større tilskudd enn de 400 IE som er anbefalt i Norge. Det mener leger i Omaha, som testet doser opp til 10.000 IE på en gruppe menn over vinteren.

Denne artikkelen beskriver en forskningsstudie som slår fast at anbefalt tilskudd med vitamin D om vinteren er for lite til å holde

Det eksisterer ikke mye forskning som viser virkningen av Helsedirektoratets anbefaling om 400 IE (enheter) vitamin D pr. dag for friske folk. Et amerikansk forsøk viser at 400 enheter bare såvidt greier å sørge for at nivået ikke synker. Vil du ta tilskudd som øker nivået og sikrer at du ikke har D-vitaminmangel, må du ifølge forskningsresultatene ta mye større tilskudd.

De fire strekene i grafen viser median-nivået med vitamin D i blodet etter at gruppen en vinter fikk tilskudd på (nedenfra) 0 IE, 1.000 IE, 5.000 IE og 10.000 IE vitamin D. Den vannrette aksen viser antall dager forsøket varte. Den loddrette aksen viser median blodnivå for gruppen som deltok i forsøket.

Ingen bivirkninger

Det blir advart mot større doser enn de anbefalte 400 IE vitamin D pr. dag på grunn av faren for økt kalsiumnivå i blodet. Legene overvåket kalsiumnivået til deltakerne i undersøkelsen og registrerte ikke at noen gikk over normalt nivå. Nivået til deltakerne som fikk høyest tilskudd er gjengitt i grafen under.

De to vannrette strekene i grafen markerer grensene for normalnivå med kalsium i blodet. Ingen av deltakerne gikk over grensen for normalområdet.

Så mye stiger nivået

Blodnivå med vitamin D måles i Norge i nanomol pr. liter (nmol/L). Forskerne fant at for hvert mikrogram med vitamin D som blir spist, øker blodnivået med 0,7 nmol/L. Det vil si at en dose på 10 mikrogram (de anbefalte 400 IE vitamin D) øker blodnivået med ca. 7 nmol/L.

Andre studier som har testet påvirkningen av anbefalte daglige tilskudd på lave blodverdier har påvist en økning pr. mikrogram på mellom 1,6 og 2,2 nmol/L. Dette tyder ifølge forskerne på at økningen går raskere når blodverdiene er lave og saktere jo høyere blodverdier som blir oppnådd.

Hvis du spiser 80 mikrogram, som er den største dosen som selges i Norge, vil du altså øke blodnivået med vitamin D med rundt 50 nmol/L.

Annerledes for overvektige

Deltakerne i den amerikanske undersøkelsen som er beskrevet her, var friske menn i god form. Hadde karene vært overvektige eller hatt en autoimmun sykdom, ville behovet ha økt. Årsaken til det er at overvektige har et mye større lager for vitamin D i kroppen (fettvevet), mens folk med autoimmune sykdommer har større forbruk av vitamin D og ofte er dårligere til å ta opp vitamin D fra fordøyelsen. Disse gruppene vil trenge høyere tilskudd for å få samme økning i blodnivå.

Er 5.000 IE vitamin D farlig?

Det er ikke registrert bivirkninger fra tilskudd av vitamin D ved doser under 10.000 IE vitamin D. Legeforeningen Endocrine Society har derfor satt 10.000 IE som øvre trygge grense for alle for tilskudd av vitamin D.

Kilde:
Robert P Heaney, K Michael Davies, Tai C Chen, Michael F Holick, M Janet Barger-Lux, Human serum 25-hydroxycholecalciferol response to extended oral dosing with cholecalciferol, The American Journal of Clinical Nutrition, Volume 77, Issue 1, January 2003, Pages 204–210, https://doi.org/10.1093/ajcn/77.1.204

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.