Hjem Anbefaling 2,5 mikrogram vitamin D pr. kilo kroppsvekt

2,5 mikrogram vitamin D pr. kilo kroppsvekt

366
crop kid weighing on scale
Photo by Ketut Subiyanto on Pexels.com

2,5 mikrogram vitamin D pr. kilo kroppsvekt er et godt utgangspunkt for å beregne tilskudd, hvis du vil ha et nivå i øvre halvdel av normalområdet.

Det er mange som lurer på hvor store D-vitamintilskudd vi må ta for å øke D-vitaminnivået vårt. Akkurat det avhenger av hvor tung du er. Helsedirektoratet anbefaler at spedbarn får 2,5 mikrogram D-vitamin som tilskudd pr. kilo kroppsvekt og samme mengde er anbefalt også for folk som veier 150 kilo.

Egentlig er det logisk at en på 80 kilo trenger mer D-vitamin enn en på fire kilo for å oppnå samme D-vitaminnivå. Problemet er at anbefalingen fra Helsedirektoratet er den samme for begge vektklasser. Direktoratet skriver i rapporten om D-vitaminnivået i befolkningen fra 2018 at de vet at overvektige må ha mer D-vitamin enn tynne for å oppnå samme nivå. De vil likevel ikke anbefale høyere tilskudd til overvektige.

Hvorfor ta større tilskudd?

Helsedirektoratet anbefaler at alle i Norge tar 10 mikrogram vitamin D som tilskudd. Målet med det, er å unngå at folk får skjelettskader fordi D-vitaminmangel gjør at kroppen tar opp for lite kalsium fra fordøyelsen.

Vi har vist at D-vitamin er råvaren til hormonet kalsitriol, som styrer celledeling i immunceller, hudceller og celler som vedlikeholder nervesystemet. Hvor mye vitamin D som trengs for å sikre en god celledeling og fornying av celler, det sier ikke Helsedirektoratets anbefaling noe om. Det er faktisk aldri forska på. At det er normalt å ha et D-vitaminnivå i øvre halvdel av normalområdet, det er forska på.

Folk som lever ved ekvator, og har overskudd på sol til å produsere D-vitamin i huden, har et naturlig D-vitaminnivå som ligger i øvre halvdel av det Helsedirektoratet kaller normalområdet for D-vitaminnivå. Da virker det logisk at kroppen trenger et nivå i øvre halvdel av normalområdet. Det nivået oppnår du i Norge bare ved å ta 2,5 mikrogram vitamin D pr. kilo kroppsvekt som tilskudd.

Er det ikke farlig å spise så mye D-vitamin?

Ifølge vitenskapen er svaret på det spørsmålet et rungende nei. Unntaket er hvis du er født med spesielle genfeil, men det ville du i så fall ha fått beskjed om allerede ved fødselen.

Dette sier Helsedirektoratet om D-vitamin og sikkerhet:

4.000 IE (100 mikrogram) vitamin D er trygg daglig dose for alle over 11 år.
10.000 IE (250 mikrogram) som daglig dose har aldri vist negative helseeffekter.

Sola er det største beviset på at D-vitamindoser under 10.000 IE pr. dag ikke er farlig. Når vi soler hele oss uten solkrem, produserer huden 10.000 IE vitamin D på en halvtime og stopper der. Hvis vi soler oss mer, sørger kroppen for å ødelegge resten av produksjonen før den når fram til lageret. Ingen har noen gang blitt D-vitaminforgiftet av soling. I så fall kunne ingen ha bodd ved ekvator. Tåler du sol, tåler du D-vitamintilskudd.

Grafen under er hentet fra en studie der forskerne undersøkte hvordan D-vitaminnivået reagerte på tilskudd i forhold til vekt. De fant ut at overvektige trenger større tilskudd enn normalvektige og at nivået flater ut selv om tilskuddet økes. For overvektige ga ikke tilskudd på 20.000 IE (500 mikrogram) pr. dag D-vitaminnivå over normalområdet i gjennomsnitt. Enkelte av deltakerne i studien oppnådde nivåer over normalområdet, men ingen viste verdier over grensa for D-vitaminforgiftning.

Forrige artikkelAnbefaler 75-150 nmol/L vitamin D
Neste artikkelSpørsmål: Er det baksider ved å få i seg for mye D-vitamin?